السيسي للمصريين:" احنا مع بعض للجمهورية الجديدة وربنا يعيني" - فيديو

هنا وهناك
نشر: 2022-01-08 10:09 آخر تحديث: 2023-06-18 15:31
الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي
الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي

دعا الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، المولى عز وجل أن يعينه على المسؤولية وقال: " ربنا يعيني أكون خادم شريف للبلد دي وليكم"، مؤكداً ان مصر تسع الجميع.

وقال السيسي في كلمة لهه داخل كاتدرائية ميلاد المسيح بالعاصمة الجديدة مخاطبة الحضور :"كنت أتمنى أسلم عليكم كلكم وأحييكم كلهم لكن ربنا يزيح عنا الجائحة ويحمينا ويحميكم".


اقرأ أيضاً : السيسي: "عاوز يوم القيامة ربنا يشيلني كل حاجة عملتها.. هدفي بناء البلد" - فيديو


 وأضاف مخاطبا المصريين كافة: "أحنا في مصر بدأنا طريق عاهدنا فيه ربنا وعاهدناكم أن نكون مع بعض وان شاء الله هانكمله مع بعض كلنا.. الطريق ده طريق الجمهورية الجديدة التي تتسع للجميع، تتسع لنا كلنا بدون أي فرق او تمييز، نعيش فيها بسلام وامان مع بعض"، مطالبا المصريين بالانتباه لمحاولات البعض إحداث فتنة وفرقة بين المصريين وقال "اوعوا حد يدخل بينا، أوعوا حد يفتنا لإن ده مش هاينتهى خاصة كل ما هانكمل وهاننجح".

وأكد الرئيس المصري أن "الجمهورية الجديدة هي جمهورية الحلم والامل.. جمهورية العلم والعمل، الجمهورية القادرة وليست الغاشمة، المسالمة ولست المستسلمة، الجمهورية دى هانبنيها مع بعض"، مؤكداً أن "اى تحدى او اى صعاب تهون لو احنا كلنا دائما على قلب رجل واحد، كلنا مع بعض".

 

وفي وقت سابق، شدد السيسي، على أهمية المسؤولية المشتركة بين المواطن والدولة لتحقيق الاستدامة في مشروعات السكك الحديد، قائلا: "أنا أجري وأنت تجري معايا، الدولة تبقى مظبوطة غير كده مش هينفع".

وأضاف السيسي، في كلمة ضمن فعاليات افتتاح مصنع "كيما 2" للأسمدة في محافظة أسوان: "عاوز يوم القيامة ربنا يشيلني كل حاجة عملتها وعشان كده بقول بنحط أسس لدولة جديدة حتى تكبر وتنمو كما نتمنى ونأمل".

وتابع: "أقول للمصريين إحنا دولة عددنا وحجمنا عاوز تريليون دولار موازنة لتحقيق الإنفاق، والمبلغ غير موجود منه غير 3 مليارات جنيه، هناك 14 مليار غير موجودة، ولو الشعب واجه مشكلة نتعب ونيأس من الدولة ونطلع نهدها".

وعن أوضاع الدولة المصرية في الماضي، قال: "لن أنسى عام 2011.. والمفروض يا مصريين ماتنسوش العام ده".

وتابع السيسي موجها حديثه للمصريين: "كل إجراء وخطوة ماتنسوش العام ده.. اللى أنقذكم ربنا وحده.. وربنا اللي أنقذ البلد دى من مصاير الخراب والدمار.. ولأجل خاطر الـ100 مليون مصري".

وأضاف "ربنا أنقذ البلد دي علشان البسطاء والغلابة.. لحكمة إلهية ربنا أنقذها.. وهل هنكرر نفس المسار تاني.. لا طبعا.. الكلام ده لو هيزعلكم أنا هاجي عليكم.. علشان خايف على البلد.. ماتزعلش إلا على نفسك وأنك ممكن تكون سبب في دمار بلدك وخرابها".

وأوضح: "أنا لا بخاف ولا بيهمني إلا البلد، العمر ده بتاع ربنا والمكان اللي فيه بتاع ربنا".

أخبار ذات صلة

newsletter