السيسي يوجه كلمة لأبطال مسلسل "الاختيار 3"- فيديو

عربي دولي
نشر: 2022-05-02 11:04 آخر تحديث: 2022-05-02 11:04
الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي
الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي

قال الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي، مساء الأحد، إلى أبطال مسلسل "الاختيار 3" ضمن فعاليات احتفالية أبناء الشهداء بعيد الفطر المبارك : "شفتوا قد أيه العمل الدرامي بألف كتاب، وأنتم متعرفوش عملوا أيه. وكل ما حدث في المسلسلات حقيقة وتم نقله بكل شفافية".


اقرأ أيضاً : السيسي: لم أتآمر على مرسي


ووجه السيسي التحية إلى أبطال مسلسل "الاختيار 3"، وأبطال مسلسل "العائدون"، قائلآ: "مش هتمشوا.. وفرصة أن في يوم العيد إن إحنا أولا نقولكم كل سنة وأنتم طيبين.. ونشكركم".

وأضاف السيسي خلال كلمته في احتفالية أبناء الشهداء بعيد الفطر المبارك، "اللى عملتوه كان جزء كبير منه لصالح الأبطال والشهداء اللي ضحوا علشان خاطر مصر تعيش.. عاوز أقولكم على حاجة تاني.. ليكم ولكل الناس.. قولنا التاريخ مش نسيبه لحد.. والله والله والله إحنا كنا حريصين على ألا يحصل تصادم – في إشارة إلى ثورة 30 يونيو".

وتابع: "اللي عملتوه وسجلتوه وطلعتوه للناس والله دي الحقيقة.. الحقيقة".


اقرأ أيضاً : الملك وابن زايد والسيسي يؤكدون أنهم لن يدخروا جهدا في العمل من أجل استعادة التهدئة في القدس


وقال السيسي : "لكل ولاد وبنات مصر.. أسر الشهداء والمصابين.. يبقوا عارفين هل الأزواج والآباء والأبناء سقطوا في معركة طغيان؟!.. لا.. إحنا مطغناش.. ولم نعتدي".

وأوضح: "حاولنا وكل كلمة اتقالت دى كانت عبارة عن واقع نقلتوه.. لكل الناس.. علشان الولاد الصغيرين دول لما يكبروا ولما يقولوا أبناء الشهداء والأبطال اللي حافظوا على البلد دي.. محدش يزيف ويشوه تاريخهم.. ويضيع قيمة اللي هما عملوه".

 

 

أخبار ذات صلة

newsletter